ملاک های انتخاب مدرسه
اولین تصمیم حیاتی پس از تصمیم به بچه دار شدن، میتواند انتخاب مدرسه کودکتان باشد. مدرسه نخستین مکانی است که کودک تحت تاثیر افراد و عوامل محیطی خارج از قلمرو خانه و خانواده قرار میگیرد. هرچند که قرار گرفتن کودک در محیط های جمعی و تعامل با کودکان و بزرگسالان دیگر، در روند تربیت او ضروری است، اما میتواند ریسک های بزرگی به دنبال داشته باشد. به یاد داشته باشید که کودک شما در این سال ها بهترین توانایی یادگیری را دارد. محیط، مدرس و یا همراه نامناسب میتواند تاثیرات مخربی روی او بگذارد که تا سالیان سال با او همراه باشند. بنابراین از مدت ها قبل از شروع زمان مدرسه ی کودک، تحقیقات خود را آغاز کنید.
- پیش از هرچیز کودک خود و انتظارات خود از کودکتان را بشناسید. بعضی از کودکان در محیط های آرام و خلوت احساس بهتری دارند و برای یادگیری به تمرکز بالا احتیاج دارند، بعضی دیگر در محیط های شلوغ و پرانرژی احساس راحتی میکنند. ممکن است کودک شما گرایش یا علاقه ی خاصی مانند موسیقی، ورزش یا زبان داشته باشد. در انتخاب مدرسه وجود امکان پرداختن به فعالیت موردعلاقه ی کودک را درنظر بگیرید.
- در انتخاب مدارسی که برنامه های درسی خیلی سنگین و ساعات درسی اضافه ی زیادی دارند تجدیدنظر کنید. بخاطر داشته باشید که در دوران مدرسه و علی الخصوص دبستان آنچه که برای کودک شما حیاتی است این است که به او خوش بگذرد و شاد و راضی باشد. هرچقدر هم که عجیب باشد، درس و آموزش اولویت دوم است. وظیفه ی مدرسه در دوران دبستان بیش از هرچیز میتواند این باشد که شوق آموختن و رشد کردن را در کودک شما بپروراند.
- درمورد معلم های مدرسه تحقیق کنید. علی الخصوص معلم کلاس اول دبستان میتواند بسیار در حس کودک شما به مدرسه در سال های بعد تاثیرگذار باشد. با او صحبت کنید، معلم خوب معلمی است که درمورد تک تک دانش آموزانش صحبت میکند، بک گراند، ضعف ها و قدرت ها، علایق و وضعیت تحصیلی آنها را میشناسد و راهکار ارائه میدهد.
- با مدیریت مدرسه به طور مستقیم صحبت کنید، طرز فکر او را نسبت به آموزش و پرورش کودکان بفهمید. مدیریت خط مشی کلی مدرسه را تعیین میکند و میتواند بسیار در روند آموزش و پرورش کودک شما تاثیر داشته باشد. برخی از مدیران مدرسه تنها به اعتبار علمی مدرسه ی خود اهمیت میدهند و به هر قیمتی میخواهند شاگردی داشته باشند که تنها نمرات بالا بگیرند و در مسابقات علمی رتبه های بالا کسب کنند، اما لزوما روش مناسبی را برای این کار انتخاب نمیکنند و صدمات روانی و تربیتی زیادی برای کودکان به جای میگذارند.
- نزدیک بودن مدرسه نیز از عوامل موثر در انتخاب است. کودکان خصوصا در سال های اولیه ی مدرسه توانایی بیدار شدن در صبح خیلی زود را ندارند. بیدار شدن در صبح خیلی زود و رفتن هرروزه ی یک مسیر طولانی میتواند آنها را از مدرسه دلزده کند.
- درمورد مشاور مدرسه سوال کنید و وجود یک مشاور خوب و آگاه را در اولویت های بالای انتخاب مدرسه قرار دهید. با مشاور مدرسه صحبت کنید، انتظاراتتان از مدرسه و همینطور ویژگی های کودکتان را برای مشاور بازگو کنید و برخورد او را بسنجید. سعی کنید تشخیص دهید که مشاور مدرسه بیشتر در ویترین مدرسه نقش دارد یا حقیقتا در روند تربیت و آموزش و پرورش کودکان حضور فعال دارد. آیا در طول سال به طور منظم جلساتی را با کودکان و همینطور با والدین خواهد داشت یا خیر.
- برنامه های ورزشی مدرسه هم جزو گزینه هایی است که باید بررسی شوند. ورزش، و علی الخصوص ورزش های گروهی در سلامت جسمی و روانی کودک و همینطور روند تربیتی او تاثیرات بسیار مطلوبی خواهند داشت. بعضی از مدارس برای افزایش ساعت های درسی ساعت ورزش را حذف میکنند که نه تنها خوب نیست، بلکه آثار مخربی بر کودکان دارد. بعضی دیگر از مدارس نیز برنامه ی مشخصی برای ساعات ورزش ندارند و فقط به کودکان اجازه میدهند در حیاط بمانند. درحالیکه ساعت های ورزش نه تنها در روحیه ی کودکان و تخلیه ی مثبت انرژی و بهبود روابط اجتماعی و همینطور یادگیری مهارت های کار گروهی، موثر است، بلکه میتواند پیش زمینه ای برای ایجاد علاقه و دنبال کردن ورزش بصورت جدی تر باشد. برنامه ی مشخص و معلم متخصص و آگاه به ورزش های پایه و تخصصی از نکات حائز اهمیت است.
مدرسه ی خوب مدرسه ای است که به دو امر آموزش و پروش به یک اندازه اهمیت بدهد، کودک شما تنها به مهارت های ریاضی و خواندن و نوشتن، و دانستنی های علمی احتیاج ندارد. او باید مهارت های دیگری از جمله مهارت تصمیم گیری، حل مسئله، اعتماد به نفس، ابراز وجود و... را در سال های کودکی کسب کند.
دبستان غیردولتی راه نو پیکره ای منسجم و هماهنگ از اعضای همراه و همدل که هم عهد و پیمان با یکدیگر میکوشند تا در فضایی شاد و صمیمی و بهره گیری از امکانات و تکنولوژی کارآمد و به کارگیری شیوه های نوین یاددهی – یادگیری در راستای اهداف متعالی آموزش و پرورش همت گمارند.
ارائه الگویی موفق در زمینه آموزش و پرورش نوین برای نیل به چهار هدف اصلی:
- یادگیری برای دانستن
- یادگیری برای توانستن
- یادگیری برای زیستن
- یادگیری برای با هم زیستن
آنچه دانش آموزانمان در دبستان غیردولتی راه نو می آموزند :
- خودباوری ، مهارت ارتباطی ، تفکر صحیح
- ارتقا ، سطح بهداشت روانی
- آموزش بر اساس تئوری هوش چندگانه
- ارتقا ء سطح علمی دانش آموزان
- گسترش و به کارگیری فناوری اطلاعات در یاددهی – یادگیری (مدرسه هوشمند)
- نمونه ایی از قوت های مجتمع آموزشی( ACCENT )
- ده اصل کلیدی آموزش در مدارس هوشمند ( SMART SCHOOLS)
- SCHOOL )