مدرسه خانه دوم ماست! این جمله ایست که از کودکی به ما آموخته شده است و هیچ گاه از یاد نبرده ایم. اما همانطور که محیط خانه و خانواده باید دارای یک سری ویژگی ها باشد تا تربیت فرزندان و روابط بین اعضاء خانواده به بهترین شکل ممکن باشد، محیط مدرسه نیز باید دارای این چنین ویژگی هایی باشد. انتخاب مدرسه خوب ، همیشه یکی از دغدغه های با اهمیت والدین در زمینه تربیت فرزندانشان می باشد. مدرسه خوب ، ویژگی های بسیاری دارد که این خصوصیات هم مادی می باشند و غیر مادی. در ادامه به معرفی تعدادی از این ویژگی ها خواهیم پرداخت و امیدواریم شما را در امر انتخاب مدرسه موفق تر و بهتر برای فرزندانتان یاری نماید.

ویژگی های مادی یک مدرسه خوب

بعضا افرادی هستند که به صرف تبلیغات اطرافیانشان اقدام به ثبت نام فرزندانشان در مدرسه می نمایند. اما باید دانست که خوب بودن یک مدرسه به عوامل مختلفی وابسته است. مدرسه باید علاوه بر داشتن محیط آموزشی مناسب ، دارای محیط سرگرمی و ورزشی و تفریحی مناسبی هم باشد. یک مدرسه خوب باید دارای هر دو خصوصیت مادی و غیر مادی باشد تا بتواند بازده بالایی در تربیت دانش آموزانش داشته باشد.

  • مدرسه خوب دارای محیطی نشاط آور و زیبا است
  • ابعاد کلاس ها و نیمکت ها متناسب با سن و جثه بچه ها طراحی شده است.
  • دارای فضای علمی، فرهنگی و هنری متناسب با مقطع تحصیلی دانش آموزان است.
  • مجهز به سیستم های گرمایشی و سرمایشی متناسب بوده و کلاس ها دارای روشنایی کافی می باشند
  • مدرسه خوب باید دارای امکانات آموزشی و آزمایشگاهی مناسب باشد
  • باید در جهت ارتقای استعداد های دانش آموزان کوشا بوده و تمامی امکانات مورد نیاز را در اختیار آن ها قرار دهد.
  • خصوصیات غیر مادی مدرسه موفق

    اما علاوه بر مواردی که در بالا با عنوان ویژگی های مادی ذکر شد، مدرسه ای خوب است که بتواند ویژگی هایی غیر مادی خوبی هم ارائه دهد. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

  • مدرسه خوب ، دارای مدیری با تقویم آموزشی و برنامه اجرایی سالانه است.
  • عوامل مدرسه از مستخدمین گرفته تا مدیران و ناظمان ، با دانش آموزان به بهترین نحو ممکن ارتباط برقرار کرده و معمولا رابطه ای دوستانه دارند.
  • معلمان و عوامل اموزشی دارای سطح سواد کافی بوده و از اطلاعات بروزی برخوردار باشند.
  • با اداره آموزش و پرورش و دیگر سازمان های مربوطه ارتباط خوب و موثری دارد
  • بین مدیران و عوامل آموزشی و والدین دانش آموزان ارتباط و تعامل مناسبی برقرار باشد.
  • دانش آموزان در محیط مدرسه در امور مختلف مشارکت داشته و به نوعی نسبت به مدرسه احساس مسئولیت دارند.
  • گاها برخی از مدارس دارای وبسایت ها و وبلاگ می باشند که نشان از مدیریت قوی و بروز بودن آن دارد.
  • مدرسه خوب باید دارای شعارهای خوب و مرتبط با بحث آموزش و پروش در دیوار نویسی و تابلوها باشد.